Zaterdag 18 mei - Helpt u mee om ons erfgoed door te geven?

Het harmoniumspel is recentelijk op de lijst van tradities van het Immaterieel Cultureel Erfgoed geplaatst. Deze erkenning drukt waardering en respect uit voor het muziekinstrument en de muziek die in de loop van de tijdvoor het instrument is geschreven. Het is tevens een eerbetoon aan al diegenen die het instrument met liefde bespelen en koesteren. Hoe diep kunnen mensen niet geraakt worden als harmoniumklanken door de ruimte zweven! Wij beschouwen het als Harmonium Vereniging Nederland als een uitdaging om dit erfgoed verder uit te dragen en door te geven aan toekomstige generaties. Het is in zekere zin de kern van ons bestaan. Op zaterdag 18 mei organiseren we een feestelijke verenigingsdag om deze erkenning samen te vieren. Een beproefd middel om het erfgoed uit te dragen is het opstellen van een zogenaamde Canon. Een Canon is opgebouwd uit een aantal verschillende thema’s, zogenaamde vensters waardoor men een blik werpt op het thema. Elk venster heeft een eigen uitwerking en toont een verzameling woorden, begrippen, verhalen en geschiedenissen, beelden, woorden en begrippen, namen, voorwerpen, muziek en geluiden, en wat dies meer zij. Al die vensters tezamen  drukken de boodschap uit dat het harmoniumspel cultureel erfgoed is.

Creatief en ontspannen

Het opstellen van een Canon is een creatief proces. Het is een vrij spel van de geest. Niemand kan een fout maken. Alles is goed. Het ene idee roept een ander idee open, hoe absurd ook, elk idee is waardevol in de werveling van associaties en fantasieën die ontstaan. We stimuleren elkaar in een onbevangen, vrolijke sfeer waar alles kan en mag. Uiteindelijk is de winst dan een rijk spectrum van bouwstenen, waarmee we de Canon kunnen construeren. De Canon maakt het ons mogelijk om op een laagdrempelige manier het publiek, en dan met name ook de jeugd, kennis te laten maken met de prachtige historie en tradities rond ons geliefde instrument. Iedereen kan meedoen omdat iedereen kunstenaar is. Wat staat ons met deze dag voor ogen? We hebben deze dag twee deskundigen die ons gaan begeleiden in het ontwikkelen van een canon. Wie dat zijn, leest u op de website zodra de namen bekend zijn. Het programma bevat verschillende onderdelen waarin zowel gezamenlijkheid als het werken in kleine groepen een plaats heeft. Tussen de verschillende sessies wordt er op het harmonium gespeeld; een moment van een andersoortige inspiratie en rust. Aan het eind van de middag volgt ter afsluiting nog een kort concert. Het programma is gevarieerd, niet zwaarwichtig en intellectualistisch, maar wel serieus en constructief, vol hartstocht en humor. Wat is er mooier om met elkaar van gedachten te wisselen over dat wat ons verbindt? Programma details volgen nog. We gaan er een mooie dag van maken!

Tijd, locatie en lunch

Zaterdag 18 mei Conferentieoord Het Brandpunt Postweg 18, 3941 KA Doorn.

De dag duurt van 11:00 -15:30 uur. Deelname is kosteloos.

In verband met de organisatie vragen we u voor deelname op te geven bij Gé de Vin Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefoonnummer 0850 645748.

Tussen de middag is er een lunch verkrijgbaar voor € 5,-. Wilt u bij Gé tevens aangeven of u gebruik wilt maken van de lunch? Koffie en thee zijn de gehele dag gratis.

Het Brandpunt Postweg 183941 KA Doorn

Per auto:afrit 21 (Maarn) op de A12